top of page

איסוף רקע על התלמידים

תהליך הקבלה של כיתה חדשה מתחיל עוד בקיץ ולשם כך מוקדשים השבועיים האחרונים של חופשת הקיץ, במהלכם המורים נפגשים עם היועצת והרכזת לקבל מידע על תלמידי הכיתה. המידע הזה חשוב ביותר ויתן לכם תמונת מצב ראשונית על הכיתה. יחד עם זאת, זכרו שתפקידכם להאמין בתלמידים ולקדם אותם. לכן, קחו בערבון מוגבל את הקשיים שמוצגים לכם על התלמידים והעבירו לתלמידים את המסר שהנה ההזדמנות שלהם לפתוח דף חדש ולייצר שינוי. יש להם את הזכות והבחירה לעצב מחדש את התדמית וההתנהלות שלהם ואתם תשמחו לעזור לאורך הדרך. תלמידים הם אנשים מתפתחים ומתבגרים וחלקם עשויים לחולל מהפך של ממש באופן התנהלותם - תפקידכם לתת להם את התחושה שאתם בהחלט מאמינים שהם מסוגלים לכך. שינויים כאלו קורים במידה רבה במעברים בין שלבי החינוך השונים (יסודי לחטיבה וחטיבה לתיכון) אבל לא רק.

אזאיזה מידע אנחנו צריכים לאסוף וכיצד נקבל אותו? כל זאת ועוד ממש כאן למטה



1. מידע מהצוות הקודם

במעברים בין שלבי חינוך יושבות היועצות זו היוצאת וזו הנכנסת ומעבירות מידע אודות התלמידים. ישנם תלמידים שיהיה עליהם מידע דל וכאלו עם יותר. איזה סוג מידע תקבלו?

התנהגות בשיעורים - מששתף פעיל, שקט ופאסיבי, בולט חברתית, מנודה.

אירועי משמעת - האם היו ארועי אלימות אל מול תלמידים אחרים? אל מול מורים? האם יצאו לטיולים שנתיים?

סטטוס משפחתי - הורים גרושים, ילד מאומץ, אדם חולה במשפחה, יתמות, רמת התמיכה המשפחתית בקשייו של הילד.

מצב חברתי - מידע שלא תמיד מועבר אבל חשוב מאוד להבין את הדינמיקה בכיתה ולאתר תלמידים בודדים. בקשו לדעת מיהם החברים של אותם ילדים.

מצב בריאותי - רגישות למאכלים מסוימים, אפילפסיה, סכרת ומחלות נוספות

התאמות לימודיות - תלמידים שזכאים להתאמות לימודיות כמו תוספת זמן, בחינה בעל פה, הכתבה לבוחן ניטרלי ועוד

את כל המידע הזה אתם מרכזים בטבלה המצורפת וממשיכים לעדכן אותה בימים הראשונים ללימודים.


2. שיחות עם הורים

לעיתים הורים יוצרים קשר עם המורה עוד בטרם תחילת השנה על מנת לתת לו מידע על ילדם ולהציף את הצרכים של ילדיהם. בשיחות אלו היו קשובים כמה שיותר למסר שההורים מעלים, תשאלו שאלות כדי לקבל תמונה כמה שיותר רחבה. בשלב זה אתם עוד לא מכירים את התלמיד, את הכיתה, את צוות בית הספר והנהלים בו. על כן אל תתנו הבטחות או תשובות, הקשיבו ואמרו שאתם תעשו ככל שביכולתכם לעזור, תבדקו את הדברים ותעדכנו אותם בהמשך. שיחה שכזו רצוי לתעד בקצרה במערכת המשוב וכמובן להביא לידיעתן של הרכזת והיועצת ולחשוב יחד כיצד ניתן לתת מענה מיטבי לאותו התלמיד.


3. ביקורי בית

ביקור בית הוא ביקור שנעשה בתיאום מראש עם הורי התלמיד ורצוי לעשותו לפני תחילת השנה. לרוב ביקורי בית נעשים רק אצל תלמידי חינוך מיוחד, בין אם הם לומדים בכיתה קטנה או בכיתה גדולה. לביקור בית לא הולכים לבד. תמיד מגיעים בזוג - בליווי יועצת השכבה, מורה משלימה, רכזת או מדריכת מתי"א. ביקור בית הוא ארוע מלחיץ לשני הצדדים וחשוב מאוד להשרות בו ביטחון לתלמיד והוריו ולהגיע בעיניים לא שיפוטיות. אנחנו לא ממשרד הרווחה ולא באים לבקר את תפקוד הבית ורמת הסדר והניקיון בו. המטרה שלנו היא לראות את סביבתו הטבעית של הילד, לאפשר לו שיחה במקום הבטוח שלו, בליווי הוריו. ליצור קשר ולתת להם הרגשה שהם בידיים טובות. לביקור בית רצוי להגיע עם מבנה מוכן לשיחה: הצגה עצמית, בקשה מהתלמיד לספר קצת על עצמו, פניה להורים לשמוע מה הציפיות והחששות שלהם לקראת השנה החדשה, לתת קצת מידע על התנהלות הכיתה - שעות הלימודים, סדר היום, אנשי הצוות ועוד. ניתן לסיים במשהו קטן ומתוק לתת לתלמיד בסיום. חשוב להגיע למפגש עם מחברת וכלי כתיבה כדי לרשום בפניכם את כל השאלות והבקשות שההורים יעלו בפניכם. שתפו את ההורים שרשמתם לכם את הדברים, אתם תבדקו ותחזרו אליהם בהמשך. כך נמנע ממצב בו נבטיח להורים דברים שלאחר מכן לא נוכל לממש, בכך אנו עלולים לאבד את האמון שלהם בנו וגם להראות לא מקצועיים. את ביקור הבית אנחנו נתעד בטופס מסודר - ליצירת עותק של הטופס לחצו כאן.



4. שאלון הכנה לשיחה אישית

מספר ימים לפני הראשון בספטמבר אני נוהגת לפתוח קבוצת וואטסאפ עם תלמידי הכיתה (כמובן אחרי שהרכזת והיועצת אישרו לכם ששיבוצי הכיתות פורסמו). בהודעה חגיגית ואוירה טובה אני מציגה את עצמי, כותבת את סדר היום ליום הראשון ללימודים וציוד שחשוב להגיע איתו. בהודעה זו אני גם נוהגת לצרף שאלון היכרות קצר שישמש אותי לאיסוף מידע והכנה לשיחות האישיות שאקיים עם התלמידים במהלך השבוע הראשון ללימודים. בימים הראשונים ודאו שאכן כל התלמידים ענו על השאלון ותזכרו בפרטי תלמידים שטרם ענו. כבר בשלב זה אתם מראים לתלמידים שאתם רצינים ורואים את כולם ולא מוותרים על אף אחד. כולם מחוייבים לענות.


5. שיחות אישיות עם התלמידים

במהלך השבוע הראשון ללימודים נקיים שיחות אישיות עם התלמידים. מטרת השיחה היא היכרות ראשונית, מה שלומכם? איך התחילה לכם השנה? האם ועד כמה אתם מרוצים מהשיבוץ שלכם? אני רואה שאתה אוהב לעשות...ספר לי על זה קצת. וגם להעביר את המסר שאתם תמיד כאן בשבילם לכל דבר שיצטרכו לאורך הדרך, אתם זמינים עבורם ותשמחו לעזור ולקדם אותם. תוכלו להעזר גם במניפת שאלות אותה אתם יכולים להדפיס לניילן ולחבר במחזיק מפתחות כך שישמר לכם לעוד שנים רבות. כשאתם מקיימים שיחות אישיות רצוי לשבץ מראש 10 דקות לכל תלמיד ולתאם מול המורים המקצועיים שבמהלך השיעורים שלהם אתם תוציאו תלמידים לשיחות אישיות. לרוב, תצא הנחיה מההנהלה בנוגע לקיום השיחות כך שהמורים המקצועיים ברובם אמורים לשתף פעולה. במהלך השנה נמשיך לקיים סבבים של שיחות אישיות על מנת להעמיק את הקשר ולהיות עם "אצבע על הדופק" בנוגע למצבם הרגשי, חברתי ולימודי של תלמידינו.


מאחלת לכם מפגש פורה ומרגש עם התלמידים, שיהפכו בשנה או בשנים הקרובות להיות חלק כל כך משמעותי מחייכם

תהנו!

מור המורה




438 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page