top of page

איך מתחילים לחפש עבודה?

עודכן: 3 בפבר׳ 2021

מנהלי בתי הספר מתחילים לתכנן את שנת הלימודים הבאה לקראת פסח. בשלב זה הם כבר יודעים מהן בקשות המורים הקיימים, מי מהם הגיש בקשות לשבתון, לפנסיה או לשינוי גודל המשרה. ולכן, זהו השלב בו הם יודעים אילו מורים נדרשים להם על מנת למלא את מצבת כוח האדם, ומתחילים לראיין מורים חדשים לקראת שיבוץ לשנה הבאה. עדיף שתפנו מוקדם מאשר שתזכרו בקיץ ורוב המשרות כבר יהיו מאוישות.



שלב ראשון: בחירת אוכלוסיית התלמידים

לפני שאתם בכלל ניגשים לכתיבת קורות חיים ופניה לבתי הספר, אליכם לחשוב עם עצמכם, מה אתם רוצים? איזו אוכלוסייה הכי מעניינת אתכם? נציג מספר פרמטרים שכדאי לקחת בחשבון בהחלטה זו:


1. טווח הגילאים

מהו טווח הגילאים עמו אתם רוצים לעבוד? נכון, למדתם במסלול מסוים אליו כיוונתם את עצמכם בתחילת התואר, אבל בחוץ יש הרבה אפשרויות ומחסור רב במורים. וגם יכול להיות שדווקא מההתנסויות בתואר הבנתם שטווח הגילאים הזה פחות נכון לכם.

הכלל אומר שככל שלמדתם תעודת הוראה למשלב חינוכי גבוה יותר, כך מגוון האפשרויות שלכם רחב יותר. למשל: מורה שלמדה תעודת הוראה לתיכון תוכל בקלות להתקבל גם לבית ספר יסודי. לעומת זאת, מורה שלמדה תעודת הוראה לבית ספר יסודי תתקל ביותר קשיים להתקבל לבתי ספר תיכוניים. אני למשל, למדתי תעודת הוראה בחינוך מיוחד רב גילי ותעודת הוראה במדעים לבית הספר היסודי. ובחרתי לעבוד בבית ספר תיכון. יחד עם זאת, חברותיי לתואר חולשות על כל טווח הגילאים החל מניהול גן, יסודי , חט"ב ותיכון.


אבל איך אדע מה הכי מתאים לי?

לאיזה טווח גילאים אתם הכי מתחברים? מה מאתגר אתכם? מהן נקודות החוזק שלכם?

  • אתם חובבי יצירה, מוזיקה ואומנות? אוהבים מגע וחום? מתפעלים מחוכמתם של ילדים צעירים? כנראה שמקומכם בביה"ס היסודי.

  • מעניין אתכם אתגרים חברתיים? למידה רב תחומית? הקמת פרויקטים יצירתיים וקידום מיומנויות? חטיבת הביניים היא המקום בשבילכם

  • חובבי גיל ההתבגרות? אוהבים לדבר עם הנוער בגובה העיניים? להכין אותם לחיים? רוצים לדון בזוגיות חיובית, נטיות מיניות, לקיחת אחריות, הצבת מטרות, מסע לפולין ומיונים לצבא? מקומכם בחטיבה העליונה. יש לכם כיוון? יופי, אנחנו מתקדמים.

2. מעמד סוציו אקונומי: בכל עיר ישנם בתי ספר שנחשבים אליטיסטיים ובתי ספר שמקבלים אוכלוסיות חלשות יותר. כל אחד מבתי הספר האלו יכול להיות מצוין, אבל הרוח בו תהיה שונה, המטרות בו יהיו שונות והאופי של צוות המורים יהיה אחר. לכן, אתם צריכים לחשוב לאיזה סוג תלמידים אתם הכי מתחברים? ולא פחות חשוב לאיזו קהילת מורים אתם מתחברים?


3. זרם חינוכי: בישראל ישנם זרמים רבים. לכל אחד אג'נדה שונה והון אנושי אחר. הרמה הבסיסית ביותר היא החלוקה לזרם הממלכתי והזרם הממלכתי דתי. אבל יש עוד מגוון רחב של גישות חינוכיות מהן צמחו בתי ספר רבים נוספים כמו בתי הספר הדמוקרטים, האנתרופוסופיים, והמונטסוריים. בתי ספר מבוססי פרויקטים, בתי ספר לאומנויות, בתי ספר המשלבים חילונים ודתיים, הזדמנות אחרונה והרשימה עוד ארוכה. הדרך הטובה ביותר לדעת מה מתאים לכם היא ללכת לבקר בבתי הספר עצמם. לנסות לדבר עם מורים מבית הספר, והורים לתלמידים מבית הספר. לנסות להבין את הלך הרוח והפרויקטים המובילים. המידע הזה קריטי כדי לצמצם את מגוון בתי הספר אליהם תשלחו את קורות החיים שלכם. *לקריאה על אפשרויות התעסוקה בחינוך המיוחד לחצו כאן

עצה ממני - כנסו לאתר העירייה, לאגף מנהל החינוך וחפשו את רשימת בתי הספר בעיר. שם תוכלו לראות את כל מסגרות החינוך הקיימות בעיר. לדוגמה מאתר עיריית מודיעין לחצו כאן, כזו תוכלו למצוא כמעט בכל

רשות מקומית.



שלב שני: בניית קורות חיים בין אם יש לכם מסמך קורות חיים מוכן או לא. תמיד נתאים את קורות החיים למשרה אליה אנחנו מגישים מועמדות. אם אני מתמודדת על משרה של חינוך מיוחד ארחיב על כל ההתנסויות שלי בתחום, כולל אלו שהתרחשו במהלך לימודי תעודת ההוראה. אם אני רוצה להיות מורה לשל"ח אפרט גם את העבר העשיר שלי בתחום מתנועת הנוער והצבא. אם אני פונה לבתי ספר יסודיים אבליט את יכולות ההכלה והחיבור שלי לילדים קטנים, בהקשבה להם וברצון לטפח אותם לאנשים שמחים וחכמים. לאחר שקורות החיים מוכנים עומדות בפניכן מספר אפשרויות להפצתן:


  1. מפקחת אזורית - בתקופת הקיץ יש למפקחת ימי קבלה בהן היא מראיינת מורים המחפשים משרות עבודה באזור עליו היא אחראית. אני לא יודעת איך האירוע הזה מתנהל היום. אבל בתקופתי זה היה אחד הרגעים המתסכלים והקשים ביותר. ישבנו עשרות מורים ומורות במסדרונות משרד החינוך, ברח' השלושה בת"א. וחיכינו שעות על גבי שעות שהמפקחת תקבל אותנו. לא היתה אז מערכת לקביעת תורים, ולא ידענו כמה זמן נאלץ להמתין. חלק מהמורים אף נאלצו להמתין שעות ללא מענה ולחזור שוב ביום הקבלה הבא. אני מאוד מקווה שהיום הדבר כבר מתנהל אחרת, אבל אם לא. תדאגו להגיע מוכנים עם ספר טוב, אוכל, שתיה והרבה הרבה סבלנות.

  2. מזכירות ביה"ס - כיום ניתן לשלוח קורות חיים למזכירת ביה"ס. זו פניה יותר ממוקדת וישירה אבל טמונה בה הסכנה שקורות החיים שלכם יקברו בין ערימות הדפים שעל שולחנה ומעולם לא יגיעו ליעדם.

  3. משרות דרושים - אותן ניתן למצוא ברחבי הרשת ובאתרי הארגונים. לחצו כאן למשרות דרושים של הסתדרות המורים לחצו כאן למשרות דרושים של ארגון המורים

  4. המלצה אישית - בעיניי זו הדרך הטובה והמומלצת ביותר, להעביר את קורות החיים דרך אנשים שמכירים אתכם וימליצו עליכם באופן ישיר. בסופו של דבר אין כמו מידע אמין ומגע אנושי ולכן מנהלים רבים יעדיפו לקבל חוות דעת מאנשים שהם מכירים ומעריכים. אנשי הקשר שלכם יכולים לשבח ולשווק אתכם ויקרבו אתכם חצי הדרך אל הריאיון המיוחל.

דוגמאות לקורות חיים: דגם 1, דגם 2, דגם 3


שלב שלישי: מתכוננים לראיונות אישיים

הגיעו לריאיון אחרי שחקרתם את העשייה הבית ספרית באתר בית הספר, שוחחו עם מורים שעובדים בו והורים לתלמידים שלומדים בו. לכל מנהל גישה משלו לראיין אנשים. אבל לרוב הריאיון יכלול שאלות בנוגע לרקע שלכם, הניסיון החינוכי והתפיסה החינוכית שלכם. הכינו לכם מראש דף עם תשובות לשאלות. אני לא מתכוונת שתגיעו איתו לריאיון, אבל בעצם מלאכת הכתיבה אנחנו מעבדים את המחשבות וכך נגיע אל הריאיון עם תשובות מגובשות ומדויקות יותר.


דוגמאות לשאלות שנשאלתי:

  • מה החזון החינוכי שלך?

  • למה בחרת לעסוק בחינוך?

  • מה המטרה שלך כשאת נכנסת לכיתה?

  • פרטי 3 תכונות שהתלמידים שלך היו אומרים עליך

  • ספרי לי סיפור הצלחה שלך עם תלמיד.ה

  • ספרי לי על כישלון שלך בהתנסות בבתי הספר

  • ספרי לי על אירוע משמעת שקרה לך ואיך התנהלת מולו

  • שתפי אותי בשיחה שהיתה לך עם הורים ואיך היא התנהלה

  • שתפי אותי בלבטים חינוכיים שעלו לך

  • מה החוזקות והחולשות שלך כמורה?

ישנם מנהלים שגם יבקשו מכם להעביר שיעור פרזנטציה בנוכחות תלמידים. קחו זאת כאתגר וסמכו על התלמידים שלרוב ישתפו פעולה, יסתקרנו וייהנו משיעור מגוון ומושקע.

הכינו שיעור מושקע עם פתיחה מעניינת, הקנייה קצרה, זמן עבודה לתלמידים וסגירה שמשלבת משוב מהתלמידים. בחרו כלים שהתנסיתם בהם בעבר ואל תעמיסו מידע ותרגילים. מה שנקרא Keep it simple


סוגיה נוספת, היא חינוך כיתה כן או לא. מכיוון שיש מחסור במחנכים, ייתכן שיציבו לכם תנאי לקחת חינוך כיתה ואף יפעילו עליכם לחץ. בעיניי חינוך כיתה הוא המהות והעיקר של העשייה החינוכית. בשביל זה אני מורה, כדי להשפיע על התלמידים שלי, ללוות ולהכווין אותם בסיטואציות שונות בחיים וכדי להכין אותם כמה שיותר להמשך הדרך. אני יודעת שחלק מהמורים החדשים חוששים מהעומס של חינוך כיתה, ואגיד בכנות, זה אכן מוסיף עומס. אבל זה גם מאוד מאוד מספק ומתגמל. אלו מכם שלא מעוניינים לחנך, הגיעו מוכנים מראש עם נימוק מדוע אתם לא רוצים לחנך ואל תיכנעו ללחץ כזה או אחר. עשו מה שנכון לכם, מתוך רצון ומקצועיות ולא כי מציבים לכם תנאים. מורים מקצועיים הם בהחלט דמויות משמעותיות ומשפיעות בוודאי אם יש להם שעות רבות עם התלמידים במהלך השבוע.


לקראת סוף הריאיון, אתם מוזמנים להפנות אל המנהל את השאלות שלכם בנוגע לביה"ס. בחרו שאלות אינטליגנטיות עליהן לא ניתן לקבל תשובה ברחבי הרשת.


זכרו, הבחירה הזו תשפיע על כל השנה שלפניכם ועל החוויה הראשונית לכם כמורים בבית ספר. זו שנה מאתגרת ועמוסה ואתם צריכים למצוא את בית הספר הנכון בו תוכלו לקבל מערך תמיכה והכלה. אל תמהרו לקבל החלטות פזיזות השקיעו מחשבה ומאמץ כדי להתקבל לבית הספר הנכון ביותר עבורכם.


שלב רביעי: תנאים

לא מספיק להתקבל לעבודה חשוב גם לוודא שתנאי העבודה מתאימים לכם. בררו היטב מה גודל המשרה שלכם. מורים רבים עובדים בשנים הראשונות ב80% משרה. קחו בחשבון, שכל הגמולים ותוספות השכר נגזרות מגובה המשרה שלכם ולכן חשוב שהיא תהיה כמה שיותר גבוהה. אם אתם בכל זאת מעוניינים ב80% משרה ומטה, דעו שאתם זכאים שמשרתכם תרוכז ב4 ימים בשבוע, כלומר יומיים חופשיים. בנוסף, חשוב לוודא שכל השעות שלכן הן שעות תקן. אם אתם משובצים להחלפת מורה בחל"ת או שבתון אתם בסכנה שהשנה הזו לא תוכר לכם לוותק.

להרחבה על נושא התנאים לחצו כאן


בהצלחה רבה!



352 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page