top of page

5 טיפים לבניית מערכי שיעור

עודכן: 9 בינו׳ 2021

הכנה של מערכי שיעור יכולה להיות מלאכת מחשבת מתישה ביותר. אני זוכרת את עצמי בשנה הראשונה יושבת שעות על גבי שעות בהכנת מערכי שיעור. בונה מצגות, יוצרת דפי עבודה, מניילנת עזרים, מחפשת רעיונות ומקורות השראה. היו ימים שהדברים זרמו, והיו ימים שהכככלללל היה תקוע. אין מוזה, מבזבזת זמן רב על שיטוט באתרים והורדת חומרים ונשארת ללא מערך שיעור מוכן. מה בכל זאת עזר לי להשתפר?

1. תכנון שבועי

כדי להימנע מהגעה לכיתה כשמערך השיעור שלנו לא מוכן או לא מספיק איכותי. אני ממליצה לתכנן כל פעם שבוע קדימה. אני אישית, אוהבת לעבוד עם לוח שבועי בו אני כותבת לי את כל השיעורים שלי לפי המערכת ומה נושא השיעור שאלמד בכל אחד מהם. ככה ברור לי מה כבר מוכן ומה עוד עליי להשלים. בתום השיעור אני יודעת איפה עצרתי ויכולה כבר לכתוב לי בהערה מה להכין לשבוע הבא. בתחילת הדרך, לא הייתי ממליצה לבנות חומרים ליותר משבוע קדימה. אתם בשלב התחלתי , ויש לכם עדיין קושי לאמוד את טיב המערכים והצלחתם. כמה תספיקו ללמד מתוך מה שתכננתם? לאיזה נושא התלמידים יותר יתחברו ולאיזה בכלל לא? אילו כלים עובדים לכם ואילו פחות? לכן, כדי למנוע מאמצים מיותרים אשר יגרמו לכם לבנות המון מערכי שיעור ואז לחזור ולשנות אותם מן היסוד, הסתפקו בתכנון שבועי. בהמשך, כשתהיו מיומנים תוכל לבנות יחידות הוראה שלמות בתכנון קדימה.


2. קהילה מקצועית

היום בעידן הרשתות החברתיות ישנן הרבה מאוד קהילות של מורים ומורות שמשתפים חומרים ומהווים מקום להתייעצות ושיח פדגוגי פורה. בררו עם חבריכם לצוות המקצועי, האם ישנן קבוצות כאלו? לרוב, יש קבוצות וואטסאפ, מיילים, דרייב משותף וכמובן השתלמויות מקצועיות בהובלת המפמ"רים.




3. איתור חומרים קיימים

לצערנו תכני הלימוד לא השתנו הרבה לאורך השנים ולכן ישנם המון חומרים קיימים ברשת. שימו לב, החומרים האלו יכולים להיות ישנים או לא מספיק מהימנים (לא תמיד ידוע מי כתב אותם), ואתם כמובן רוצים להיות מורים עדכניים, רלוונטים ומעוררי עניין. לכן, אני ממליצה לכם לחפש חומרים ממקורות מהימנים. לרוב, בכל תחום דעת יש כמה מורים שידועים כמייצרי תוכן איכותיים, נסו לברר מי הם.כמו כן, להתייעץ עם רכזת המקצוע או מורה מהצוות המקצועי שלכם או במרחב הפדגוגי של פורטל עובדי ההוראה. זכרו! החומרים האלו הם רק תשתית למערך השיעור שלכם. אתם תהיו הכי אותנטים, בקיאים ומעניינים אם תערכו את השיעור הזה ותהפכו אותו לשלכם.


4. לדעת להרפות

אתם שואפים להיות מורים מעולים. אבל מורה מעולה צריך לדעת גם מתי לשחרר. לפעמים יש ימים ששום דבר לא הולך. מכיוון שאתם מתכננים שבוע קדימה יש לכם את הפריבילגיה להניח את העט והלפטופ בצד וללכת לעסוק בדברים אחרים שעושים לכם טוב. לפעמים אנחנו צריכים לתת למוח שלנו לעבד את המידע ולחזור שוב לאותה הנקודה ביום למחרת עם אנרגיות חדשות ורעיונות חדשים שעלו לנו למחשבה דווקא כשעסקנו בדברים אחרים. נקודה נוספת היא שלא כל מערך שלנו יהיה מצוין. יש מערכים שיהיו בינוניים ויש מערכים שיהיו כישלון חרוץ. ואתם יודעים מה? זה לגמרי בסדר. מתוך ההתנסות בכיתה אתם תעצבו את דמות המורה שאתם. קשיים בדרך הם לא כל כך נעימים, אבל הם הכרחיים להתפתחות שלנו.


5. מאגר לשעת חרום

כמורה מתחילה תמיד הייתי בלחץ שאני אכנס יום אחד לשיעור ואגלה שלא הכנתי כלום, שמשהו התפספס ואין לי מערך שיעור מוכן. אירוע מפחיד לכל הדעות. ולכן הכינו לכם מראש מספר פעילויות לשעת חירום. אתם אף פעם לא יודעים מתי מורה מקצועי לא יגיע ותצטרכו ללמד במקומו. לכן, שמרו לכם כתבות אקטואליות מעניינות, מערכי חינוך הנוגעים לנושאים שקרובים לליבכם ותמיד רלוונטיים, ולינקים למשחקים וחידונים מוכנים מראש. כמעט לכל כלי טכנולוגי היום יש מאגרי חיפוש למשחקים קיימים אשר מורים אחרים כבר הכינו ופתוחים לשימוש. למשל: Kahoot, Roojoom, פרזנטציה בריבוע ועוד רבים וטובים.


לסיכום

כתיבת מערכי שיעור היא מיומנות. וכמו כל מיומנות צריך לתרגל אותה המון כדי לשפר ביצועים. עם הזמן תדעו להגיד אילו מבני מערך עובדים לכם טובים יותר, איזה כלים טכנולוגים לשלב, תעריכו נכון יותר את הזמן המשוער של כל חלק במערך, תמצאו בקלות פתיחה מעניינת לשיעור ותיצרו לכם מאגרי מידע טובים שקל לכם לעבוד איתם.


ואם כבר יצא לכם מערך שיעור מעולה, תפרגנו ותשתפו אותו עם אחרים. ככה על הדרך תעשו לעצמכם יחסי ציבור של מורים מקצועיים ואיכותיים.


יצירה מהנה,

מור המורה

638 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page