מור המורה

24 יול 20212 דקות

עוז לתמורה או אופק חדש?

השבוע הייתי אמורה להרצות ב"כנס הפיננסי ה-2 לעובדי הוראה"
 
אבל נקלעתי לבידוד ולצערי זה לא התממש.
 
בכנס הייתי אמורה לדבר על ההבדל הבסיסי בין שתי הרפורמות.
 
אז החלטתי לעשות לכם סדר גם כאן

בישראל פועלות שתי רפורמות שונות:
 
"אופק חדש" שנחתם על ידי הסתדרות המורים ומיועד לגננות, מורי היסודי וחטיבות הביניים
 
ו"עוז לתמורה" שנחתם על ידי ארגון המורים ומיועד למורי החטיבה העליונה וחלק ממורי חטיבות הביניים.
 
למה יש שתי רפורמות? ניחוש אחד. פוליטיקה. כל ארגון נלחם על לייצג כמה שיותר מורים ולהיות איגוד עובדים גדול וחזק יותר. ישנם ויכוחים רבים איזו מבין שתי הרפורמות טובה יותר וכנראה שכל אחד ייתן לכם תשובה שונה.
 
בכל אופן, אני מאמינה שמורה צריך לבחור את משלב הגיל אליו יש לו הכי הרבה חיבור ותשוקה ולא להחליט על פי הרפורמה באיזה משלב חינוכי הוא יעבוד.

אחד ההבדלים הבסיסיים בין הרפורמות הוא המעסיק
 
העובדים ב"אופק חדש" מועסקים ישירות על ידי משרד החינוך, ממנו תקבלו תלוש שכר ושם תישמר לכם הקביעות, (קביעות מקבלים לאחר 3 שנים של עבודה באותו ביה"ס). לעומת זאת, עובדי "עוז לתמורה" מועסקים על ידי בעלות. בעלות יכולה להיות עירייה, מועצה או רשת חינוך כמו: אורט, עמל וכו'.

איך זה משפיע עליי?
 
לכל מורה בישראל יש תיק עובד במשרד החינוך, בו נרשמים כל פרטי ההעסקה שלו. גם לעובדי הבעלויות יש תיק במשרד החינוך, המידע הזה עובר באופן ישיר למעסיק שלכם, כלומר, לבעלות, והיא משלמת לכם את השכר החודשי. כאשר תגיעו למעמד של קביעות, הקביעות שלכם תהיה תקפה בבתי הספר של הבעלות הזו בלבד.

למה אני מציינת את זה? היום, שלא כמו בעבר, מורים מחליפים בתי ספר בתוך העיר ומחוצה לה לאורך שנות הקריירה שלהם. אם הקביעות שלי במשרד החינוך, יש סיכוי גדול יותר שהמפקחת תעשה מאמץ למצוא לי שיבוץ כי יש לי כבר קביעות. לעומת זאת, מורה שהקביעות שלו בבעלות יכול לקבל סיוע למעבר רק בתוך הרשת או הרשות. אם יעבור בין בעלויות יאבד את הקביעות שלו (הותק נשמר). למשל: אני עבדתי בת"א, בבי"ס שהיה בבעלות רשת "עמל", והייתה לי בו קביעות. כאשר עברתי דירה למודיעין, התקבלתי לבי"ס בבעלות עיריית מודיעין. בעצם המעבר, איבדתי את הקביעות שלי לרשת עמל ונדרשתי לחכות שנתיים נוספות עד שאקבל שוב קביעות הפעם בעיריית מודיעין. יחד עם זאת, חשוב לציין שהותק ותנאי השכר שלי נשמרו מכיוון שכל הנתונים מאוגדים בתיק שלי במשרד החינוך.

הבדלים נוספים יש במבנה שבוע העבודה,
 
בשבוע עבודה מלא באופק חדש עובדים 36 שעות שבועיות, לעומת זאת בעוז לתמורה עובדים 40 שעות שבועיות. בשתי הרפורמות יש חלוקה לשעות פרונטליות, שעות תומכות הוראה ושעות פרטניות עליהן ארחיב בהמשך. יש שיגידו שמורים בעוז לתמורה מרוויחים יותר, אבל הם גם עובדים יותר שעות. וצריך גם לשקלל שמורים באופק חדש יכולים להגיש בסיום כל מחצית בקשה לתוספת של 18 שעות נוספות עליהם הם מקבלים תוספת שכר.

ישנם הבדלים נוספים, באופן צבירת הגמולים, וקידום בדרגה. לכן, חשוב שתלמדו היטב את כללי הרפורמה בה אתם עובדים, על מנת שתוכלו לשפר את תנאי ההעסקה שלכם במהירות רבה יותר.

    14100
    0