top of page

מתחילים מהתחלה

מתחילים מהתחלה

כמה חשוב לנו, כבני אדם, להרגיש חלק מקבוצה, להרגיש שיש לנו מקום.

כולנו זקוקים להרגיש חלק ממשהו גדול יותר, למצוא אנשים שיש לנו מן המשותף איתם. אף אחד לא רוצה להגיע למקום, בו אנחנו מרגישים מנותקים, לא קשורים, אפילו סולדים ממנו. אנחנו אנשים בוגרים, עם ניסיון חיים ומשאבים ועדיין לחלקנו ההשתלבות הזו מאוד קשה. נסו לדמיין ילדים צעירים, בני נוער שגם ככה נמצאים בסערות פנימיות, שבילו בעיקר עם עצמם, בביתם, במשך חודשים ארוכים, וכעת צפויים לחזור מחדש לחוויה החברתית והקבוצתית של כיתת הלימוד. זו יכולה להיות חוויה מדהימה לאחד, וחוויה קשה לאחר. לכן, תפקידנו להיות מאוד קשובים לדינמיקה הקבוצתית ולתת מענה לכל תלמיד ותלמידה בהתאם לצרכיהם ברגעים אלו.



מה ניתן לעשות?

מיפוי קשרים חברתיים

לקראת החזרה לבית הספר, הכינו לכם טבלה ובה רשימת החבורות בכיתה. כך תוכלו לראות מי נשאר בצד, מי לא היה בקשר עם חברים במהלך החודשים הללו ויזדקק לסיוע רגיש ומעמיק יותר. אם אתם מרגישים שחסר לכם מידע אתם יכולים להעביר את השאלון המצורף לאיסוף מידע לקראת החזרה לשגרה.


שיחות אישיות

במקביל לעבודה הכיתתית. אני מתאמת שיחה אישית עם כל אחד מהתלמידים. מטרת השיחה להסתכל זה לזו בעיניים, להראות ששיחה עם מורה זה דבר פשוט ולא מפחיד. ובעיקר להעביר את המסר שאני בעדם וכאן בשבילם לכל דבר שיצטרכו. את השיחה אני מבססת על השאלון מתחילת הפוסט, אותו אני שולחת להם מראש, בטרם החזרה לבית הספר.


בונים אמון, יוצרים שייכות

בדומה לפתיחת שנה, גם כעת אנו צריכים לבנות מחדש אמון עם התלמידים ולייצר בכיתה תחושת שייכות. לפעמים כולנו נשאבים למירוץ של להספיק חומר לימודי, לקפוץ למים ולהראות לתלמידים כבר בהתחלה שאנחנו רציניים ובאנו לעבוד. אבל כמחנכת הכיתה, הדבר הראשון והחשוב ביותר שעומד לנגד עיניי היא האווירה הכיתתית והגיבוש שלה. כיתה מגובשת היא כיתה שיהיו בה דיונים מעניינים יותר, שיותר ידיים יורמו כשנבקש מתנדבים, שתהיה בה עזרה הדדית, רגישות והכלה. לעומת זאת, כיתה מנוכרת תשרה אווירה של חוסר עשייה, של איש איש לעצמו ולטובת האינטרסים שלו בלבד. בכל שיעורי החינוך בחודש הקרוב המטרה שלי תהיה ליצור היכרות מחודשת בין התלמידים לבין עצמם ובין התלמידים לביני, למצוא מכנים משותפים בנינו ולהבליט אותם, לייצר אוירה טובה, שמעודדת עבודה בקבוצות שונות כדי לאפשר כמה שיותר הזדמנויות לפתח קשרים חברתיים. אחרי שהתלמידים יקשרו אליכם כל מהלך שתצטרכו לעשות יהיה כבר הרבה יותר פשוט.


רעיונות למשחקי גיבוש - ממליצה כל שיעור חינוך לפתוח במשחק מגבש

ספיד דייט - מסדרים מעגל פנימי ומעגל חיצוני, התלמידים יושבים פנים אל פנים. כל 2 דקות המעגל הפנימי זז כסא אחד ימינה והמורה מכריזה על נושא חדש. דוגמאות לנושאים: המשפחה שלי, הטיול האחרון שעשיתי, התחביבים שלי, בעל החיים האהוב עליי, המוזיקה שאני אוהב, המקצוע שהכי קשה לי, הדבר שאני הכי שונאת לעשות, הדבר שאני הכי אוהבת לעשות וכו'

שמות - זורקים כדור וקוראים בשם של תלמיד אחר, אותו תלמיד צריך לתפוס את הכדור

הסתדרו לפי - מידת נעליים, מספר בית, גובה וכו' אפשר להקשות ולהגיד להם להסתדר מבלי לדבר.

פתקיות - כל תלמיד מקבל שני פתקים רייקים בהם הוא רושם שם של אדם מפורסם. המורה אוספת את כל הפתקים לסלסלה ומחלקת את הכיתה לשתי קבוצות. כל קבוצה בתורה שולחת נציג שבמשך דקה צריך להצליח לתאר להם כמה שיותר דמויות. בשלב הראשון במילים מבלי להזכיר את השם, בשלב השני במילה אחת, בשלב השלישי בפנטומימה. הקבוצה שמצליחה לנחש הכי הרבה אנשים היא המנצחת.

הרוח נושבת - תלמיד אומר הרוח נושבת לכיון ״כל מי שלובש חולצה כחולה״. כל מי שאכן לובש חולצה כחולה צריך להחליף מקומות, מי שנותר עומד במעגל הוא המכריז מחדש לאן הרוח נושבת

משחק התנועות - תלמיד אחד יוצא מהכיתה. הקבוצה מחליטה מי מנהיג התמונות וכלום חוזרים אחרי התנועות שהוא עושה. מחזירים את התלמיד שיצא מהכיתה, עכשיו עליו לנחש מי הוא מהיג התנועות.

משחק ניידים - מי האדם האחרון שהתקשרת אליו ולמה, בחר תמונה אחת מהגלריה שלך וספר עליה

משחקי מספרים - להדפיס/לכתוב על דפים מספרים מ1 עד 30. מבקשים מהתלמידים להסתדר במעגל ומבלי לדבר כל אחד צריך לדרוך על מספר לפי הסדר- אם שני תלמידים דורכים יחד מתחילים מהתחלה.

חבילה עוברת - המשחק הותיק רלוונטי וכייפי בכל גיל. מצורף קובץ להדפסה


משחקי קלפים - יש המון סוגי קלפים, אפשר לקנות מוכנים ואפשר להכין בבית. למשל:

משפטי התחלות - למה בחרת דווקא במשפט הזה ואיך זה קשור אליך.

תמונות - לבחור את התמונה שאני הכי מתחבר אליה ואיך היא מתארת אותי

כלים - איזה כלי כבר יש לי (מכחול כי אני יצירתית) ואיזה כלי הייתי רוצה שיהיה לי (משקפיים כדי שאוכל לראות גם את הדברים הקטנים שאני בדרך כלל מפספסת).


בהצלחה!

מור המורה




80 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page