מור המורה

1 ינו 20214 דקות

ברוכים הבאים למערכת החינוך

עודכן ב: 28 יול 2021

היי לכם,
 
בפוסט הזה נעשה קצת סדר בים המידע שמונחת עליכם. נברר מה רלוונטי לכל אחד ואחת וכמובן תקבלו גם שיעורי בית :)

1. רפורמות

בישראל פועלות שתי רפורמות שונות:

"אופק חדש" שנחתם על ידי הסתדרות המורים ומיועד לגננות, מורי היסודי וחטיבות הביניים

ו"עוז לתמורה" שנחתם על ידי ארגון המורים ומיועד למורי החטיבה העליונה וחלק ממורי חטיבות הביניים.

למה יש שתי רפורמות? ניחוש אחד. פוליטיקה. כל ארגון נלחם על לייצג כמה שיותר מורים ולהיות איגוד עובדים גדול וחזק יותר. ישנם ויכוחים רבים איזו מבין שתי הרפורמות טובה יותר וכנראה שכל אחד ייתן לכם תשובה שונה.

בכל אופן, אני מאמינה שמורה צריך לבחור את משלב הגיל אליו יש לו הכי הרבה חיבור ותשוקה ולא להחליט על פי הרפורמה באיזה משלב חינוכי הוא יעבוד.

ובכל זאת בואו נבין מהם ההבדלים העיקריים בין שתי הרפורמות

2. מעסיק

העובדים ב"אופק חדש" מועסקים ישירות על ידי משרד החינוך, ממנו תקבלו תלוש שכר ושם תישמר לכם הקביעות, (קביעות מקבלים לאחר 3 שנים של עבודה באותו ביה"ס). לעומת זאת, עובדי "עוז לתמורה" מועסקים על ידי בעלות. בעלות יכולה להיות עירייה, מועצה או רשת חינוך כמו: אורט, עמל וכו'.

איך זה משפיע עליי?

לכל מורה בישראל יש תיק עובד במשרד החינוך, בו נרשמים כל פרטי ההעסקה שלו. גם לעובדי הבעלויות יש תיק במשרד החינוך, המידע הזה עובר באופן ישיר למעסיק שלכם, כלומר, לבעלות, והיא משלמת לכם את השכר החודשי. כאשר תגיעו למעמד של קביעות, הקביעות שלכם תהיה תקפה בבתי הספר של הבעלות הזו בלבד. למה אני מציינת את זה? היום, שלא כמו בעבר, מורים מחליפים בתי ספר בתוך העיר ומחוצה לה לאורך שנות הקריירה שלהם. אם הקביעות שלי במשרד החינוך, יש סיכוי גדול יותר שהמפקחת תעשה מאמץ למצוא לי שיבוץ כי יש לי כבר קביעות. לעומת זאת, מורה שהקביעות שלו בבעלות יכול לקבל סיוע למעבר רק בתוך הרשת או הרשות. אם יעבור בין בעלויות יאבד את הקביעות שלו (הותק נשמר). למשל: אני עבדתי בת"א, בבי"ס שהיה בבעלות רשת "עמל", והייתה לי בו קביעות. כאשר עברתי דירה למודיעין, התקבלתי לבי"ס בבעלות עיריית מודיעין. בעצם המעבר, איבדתי את הקביעות שלי לרשת עמל ונדרשתי לחכות שנתיים נוספות עד שאקבל שוב קביעות הפעם בעיריית מודיעין. יחד עם זאת, חשוב לציין שהותק ותנאי השכר שלי נשמרו מכיוון שכל הנתונים מאוגדים בתיק שלי במשרד החינוך.

3. מבנה שבוע העבודה

בשבוע עבודה מלא באופק חדש עובדים 36 שעות שבועיות, לעומת זאת בעוז לתמורה עובדים 40 שעות שבועיות. בשתי הרפורמות יש חלוקה לשעות פרונטליות, שעות תומכות הוראה ושעות פרטניות עליהן ארחיב בהמשך. יש שיגידו שמורים בעוז לתמורה מרוויחים יותר, אבל הם גם עובדים יותר שעות. וצריך גם לשקלל שמורים באופק חדש יכולים להגיש בסיום כל מחצית בקשה לתוספת של 18 שעות נוספות עליהם הם מקבלים תוספת שכר.

איך יראה שבוע העבודה שלכם?
 
את חלוקת השעות תדעו לפי גודל המשרה שלכם בטבלאות הבאות: שבוע עבודה "אופק", שבוע עבודה "עוז".

בשתיהן יש חלוקה לשלושה סוגים של שעות:

  • שעות פרונטליות - שעות בהן המורה מלמד כיתה שלמה, אלו רוב השעות שלכם במערכת. ואותן תקבלו מאחראית המערכת.

  • שעות פרטניות - שעות בהן המורה עובד פרטנית עם תלמיד אחד או קבוצה של תלמידים. מקסימום 5 תלמידים בקבוצה. את השעות הפרטניות אתם מתאמים מול רכזת המקצוע, הרכזת הפדגוגית ורכזת החינוך המיוחד אשר מרכזות את צרכי התלמידים ומתאמות מולכן סיוע לתלמידים שזקוקים לחיזוק.

  • שעות שהייה / תומכות הוראה - אלו שעות של ישיבות, שיחות עם הורים, בניית מערכי שיעור ובדיקת מבחנים. לרוב השעות האלו מספיקות בעיקר לישיבות. אבל אל ייאוש, בניהול זמן נכון ומיקוד במשימה תצליחו לעשות חלק מהעבודה גם בביה"ס.

עצה ממני - אל תעבדו בחדר המורים אלא בחדר "עוז" / "אופק" המיועדים לעבודה שקטה של מורים, שם תהיו הרבה יותר יעילים.

4. אחראית המערכת

אחד התפקידים החשובים ביותר בבית הספר. אחראית המערכת בונה את כל מערכות השעות של כלל המורים, היא משבצת תורנויות, השגחות למבחנים וכל פעילות בית ספרית אליה צריך מורים מלווים. בהגיעכם לבית הספר בררו מי אחראית המערכת. אליה תפנו כשתצטרכו שינוי במערכת השעות, כשתהיו חולים ותזדקקו להחלפה או שעות השלמה לקראת מבחן. אליה תפנו בבקשת סיוע לגיוס מורים לפעילויות ומבחנים של תחום הדעת שלכם. לכן, אני מבקשת מכם, התגייסו למען המערכת ולמען מורים אחרים. לפעמים אתם בצד שמסייע ולפעמים בצד שזקוק לעזרה. לכן, שמרו על קשרים טובים עם המורים ועם אחראית המערכת בפרט. בסוף כולנו כאן למטרה משותפת אחת. גישה חיובית תתגמל אתכם יותר לאורך הדרך.

שיעורי בית

1. פתיחת תיק עובד
 
לאחר שהתקבלתם למשרה מסוימת, יוציא מנהל בית הספר מכתב שיבוץ. עם המכתב הזה אתם נכנסים לפורטל עובדי ההוראה. ממלאים שאלון פרטים אישיים ומצרפים את כל המסמכים הנדרשים. תוודאו שאתם עושים זאת כמו שצריך ובהקדם האפשרי. בלי זה לא תהיה לכם משכורת.

2. פתיחת קרן השתלמות
 
עליכם לפנות לאחד מהבנקים שעובדים עם ארגוני המורים, ולבקש לפתוח קרן השתלמות. מרגע פתיחת הקרן יופרשו כספים מהמשכורת שלכם בתוספת הפרשות של המעסיק. קרן ההשתלמות הופכת לנזילה לאחר 7 שנים בדיוק בזמן שאתם יכולים לצאת לשנת שבתון. כספי קרן ההשתלמות בעצם ממנים לכם את השכר החלקי שתקבלו בשנת השבתון וחלק מתכניות הלימוד אליהן תרשמו. לא בטוח שמשיכת הכספים לטובת השבתון היא מהלך כלכלי נכון, אבל מה שבטוח זאת תכנית מצוינת לחיסכון, עם מיסוי מופחת ולכן חובה עליכם לפתוח קרן השתלמות בסמוך לקבלת תלוש השכר הראשון.

לפתיחת קרן השתלמות דרך הסתדרות המורים לחצו כאן

לפתיחת קרן השתלמות דרך ארגון המורים לחצו כאן

3. חברות באיגוד עובדים

הסתדרות המורים וארגון המורים הם ארגונים גדולים וחזקים. הם נותנים לכם תמיכה בענייני זכויות וקשיים מול בית הספר ומשרד החינוך ובמקרה הצורך גם נותנים לכם סיוע משפטי. לכל אחד מהארגונים יש כרטיס אשראי משלו וסל הטבות מפנק. בהסתדרות המורים כרטיס "אשמורת" ובארגון המורים כרטיס "תמורה". כמו כן, מקבלים שי לחג פסח ויומן המורה בתחילת השנה. ההצטרפות אינה חובה אך מומלצת.
 
שימו לב, מורי חטיבות הביניים יכולים לבחור לאילו משני הארגונים להשתייך.

להצטרפות להסתדרות המורים לחצו כאן

להצטרפות לארגון המורים לחצו כאן

4. רישום לסדנת סטאז'

על כל מתמחה חלה החובה להירשם לסדנת סטאז' באחת מהאוניברסיטאות או המכללות לחינוך ברחבי הארץ, זה יכול להיות כל מוסד ולא דווקא זה שבו למדתם את תעודת ההוראה. סדנת הסטאז' היא מפגש שבועי של שעתיים שמהווה קבוצת תמיכה למורים החדשים. שימו לב, שמעבר לסדנת הסטאז' אתם יכולים להשתתף גם בהשתלמות מוסדית בהיקף של 30 ש"ש. אל תיקחו השתלמויות נוספות כי הן לא יוכרו לכם.

יאללה צאו לדרך ואל תתנו לבירוקרטיה לייאש אתכם,

בהצלחה!

מור המורה

    4270
    0